SO YOU ARE BUYING COILOVERS....
Coilover beskriver en justerbar dämpare med höjdjusterbar fjäder över. Enkelt va? Nu börjar djungeln och detta är ett försök att hjälpa er att välja rätt coilover för just dig och din bil.
D2 tillverkar Coliovers till ett stort antal bilmodeller och i ett antal olika utförande för att passa just dig, detta är tänkt att vara en guide för att hjälpa dig välja rätt modell.
ENVÄG JUSTERBARA COILOVERS:
D2 Gata
En coliover byggd för gata och moderat sänkning och som en ngt sportigare alternativ till att byta ut dåliga orginal-dämpare. Detta är vårt instegskit och är otroligt prisvärt och många gånger billigare än nya orginalfjädrar och orginaldämpare. Avstämmningen är ca 20% tuffare än original, men med en betydligt mer påkostad dämpare än bilen levererades med. Du kan förvänta dig en bra möjlighet till sänkning, något bättre karosskontroll och en stor dos komfort, ofta mer komfort än original. Passar väldigt bra på en bruksbil där komfort är viktigt.
Skall man köra en stance, static eller slammad bil så är inte detta rätt kitt då en så kraftig sänkning kräver mycket mer av dämparen än detta kitt kan ge dig.
D2 Sport
För dig som gillar att köra bil. Ett väldigt trevligt kit med avstämning för mer karosskontroll och inspirerad körning. Går att sänka mer än gatkittet trots samma mått då dämparen innehåller dyrare teknik och är avstämd tuffare. Fjädern är 20-40% hårdare än original. Detta är ett av våra favorit-kitt då det ger mycket mer prestanda än originalbilen utan att göra bilen överdrivet stötig och okomfortabel. Detta är också ett bra instegskitt för dig som funderar på att köra trackdays eller autocross.
Till motorstarkare BMW's ser vi att detta är fantastiskt gatkit då vi ofta ser att gatkittet inte räcker till för att hålla all effekt och fart i schack.
D2 Rally Asfalt
När gatan är din racerbana.. Justerad i uppsättning mellan Sport och Race, men fortfarande med full slaglängd/travel. Perfekta valet för din busiga sommarbil/trackday bil. Går att gatköra, men kommer upplevas som "stramt" på sämre vägar.
D2 Race
En envägs justerbar coilover med kortare dämparkropp och en tillhörande riktigt arg fjäder. Detta är instegskittet för dig som använder bilen främst till Trackdays, Race eller TimeAttack. Ger bilen otroligt god kontroll över chassie och karossrörelser och bilen kommer bli "hård" på dålig väg. På bana eller vid inspirerar körning kommer bilen att bete sig lugnt, förutsägbart och inspirera till stordåd. Detta är marknadens mest prisvärda instegs racingkit, med många vinster, varvrekord och nöjda kunder på sitt samvete.
Perfekt instegskit för TA/Bana/race
Detta är också ett kit för dig som vill köra stance, static eller slammed då den kortare dämparkroppen ger dig mer justerbart mot det lägre spektrumet men framförallt har en dämpare som begränsar hjulens rörelse som är ett måste vid denna typ av applikation.
D2 Drag
För dig som kör dragrace med din bil, inget vi rekommenderar till något annat. Utvecklat för att ge snabbast möjliga weight transfer till bakhjulen och mycket rebound för att hålla tramp i schack.
Har funkat väldigt bra på motorstarka bakhjulsdrivna även på gata - ring oss för mer info...
D2 Drift
Är det drifting som står på schemat så är detta ett instegsalternativ som är uppsatt för att ge bilen bra grepp på styraxeln och samtidigt ett förutsägbart överstyrt beteende när så önskas. Levereras ofta i "upside down-konstruktion".
FLERVÄGS JUSTERBARA COILOVERS
D2 Supersport
En tvåvägs justerbar coilover med extern reservoar (extra oljevolym och bättre kylning). NU snackar vi, detta är racing-teknologi på hög nivå anpassat för gata och sportig körning. En generell missuppfattning är att coilovers är hårda och stötiga och med detta kitt kunde inget vara längre från sanningen. Här får du ett otroligt kompetent kitt som utan att vara stötigt eller obekvämt håller bilens rörelser i schack vid dålig väg, sportig körning, trackdays eller vid undanmanöver. Möjligheten att justera kompressionen du får med detta kit gör också att du kan justera balansen i bilen, eller för den delen justera bilen när du lastar tungt eller drar saker på kroken. Perfekt för den sportigare föraren som ändå måste köra runt på familj och saker som hör därtill. På Trackdays eller bana, med eller utan R-däck, så kommer samma justeringar väl till pass då man enkelt kan justera både rebound och kompression för passa förare, bil och bana.
Detta är kittet för dig som verkligen gillar att köra bil och är sugen på eller redan kör trackdays, race, eller TA och vill kombinera med sommar-bruks eller bruksbil. Perfekt på potenta bilar såsom M, AMG, RS eller Porsches, men funkar lika bra på snabba hatchbacks.
Detta är vår absoluta favorit och vi rullar det på våra bruksbilar - varje dag.
D2 SuperRace
Trevägs justerbara coilovers med kortare dämparkropp för dig som främst kör mest på bana, eller vill förbättra en bil som redan är kompetent från fabrik. En otroligt kraftfull dämpare som ur katalogen är uppsatt för släta banor, slicks och Aero. Detta är grunden i våra top-of-the line Coilover-kit, som flertalet gånger bevisat sin kompetens i betydligt dyrare sällskap av alla dom stora tillverkarna. Vi customiserar ofta detta kitt för att förfina de redan fina egenskaperna för olika applikationer för specifika fall. Flera TimeAttack vinnare, kompetenta driftingbilar och snabba trackday-bilar kör med dessa coilovers. Detta är kittet för dig som sneglar på Öhlins och KW's 3-vägs competition-kit.
Vårt långa och nära samarbete med D2 Race gör oss till en av en handfull distributörer som får sälja dessa och ovanpå detta customisera dom.
En av våra demobilar rullar på denna Coilovers med customisering för att passa gata och svenska banor med något lägre egenfrekvens och det presterar fantastiskt, och förvånansvärt bekvämt. Kontakta oss för att boka en provtur.
D2 ProRace
Detta är D2's nyaste och mest exklusiva coilover som är en vidareutveckling av D2 SuperRace, men där man inte sparat på något. Det man ser först på denna coilover är att reservoaren sitter externt på en slang och kan monteras lätt tillgängligt för att du enkelt skall kunna justera dämparen. Levereras också som upside-down för flera bilmodeller för lägre ofjädrad vikt och ge en starkare konstruktion. Är uppsatt för krävande driftingapplikationer som standard, men med oändliga möjligheter att passa till det mesta med vår hjälp.
Perfekt för dig som kör Race/TA/drift/drag/rally och endast nöjer dig med det bästa.
CUSTOM
Skulle ingen av våra standard-produkter passa dig har vi tillverkaren, kunskapen och utrustningen för att custombygga nästan vad som helst för att passa användning och plånbok. Redan idag är 30% av alla kit vi levererar customiserade på något sätt för att uppnå precis det kunden vill uppnå. Som ett extra kvitto på vår kunskap har flera av våra customiseringar blivit standardprodukter hos D2 och saluförs globalt.
TOPPLAGRINGAR:
För bilar med McPherson eller fjäderben så spelar topplagringen stor roll för bilens uppträdande och vår personliga favorit är vår P+ topplagring som kombinerar kulledens exakthet och kontroll med NVH-begränsandet hos OE-gummi-upphängningen.
OEM betyder att du återanvänder topplagringen från bilens original-ben eller att du har dubbla A-armar och dämparens fastsättningen i karossen återanvänds (och har liten inverkan) Vanligt på VAG-bilar som ofta har spännande fjäderbens-konstruktioner.
R Tillval, mer traditionell McPherson-konstruktion med en gummi-tuta - Ej camberjusterbar.
P+ är en mycket trevlig konstruktion som D2 har patent på. Den bygger på ett sfäriskt metall-lager, en sk uniball eller kulled på svenska, som är väldigt exakt och inte kan tå upp några moment. Detta ger en stor fördel för dig med McPherson eller fjäderben då lagringen i toppen inte kan ta upp några moment och därför inte heller böja/pressa åt något annat håll än i dämparens riktning. Detta eliminerar hysteris som kan uppstå med en böjd dämparstång eller om dämparen får ta upp sidokrafter. Kulleden är vulkad i topplagringens infästning med ett tunt gummi-lager som tar udden av NVH. Perfekt för dig som vill ha en sportig och direkt upplevelse, men är livrädd för komfortproblem. Detta är som sagt vår favoritkonstruktion som ger bort väldigt lite feedback i utbyte mot komfort. Vet du inte vad du skall välja och varför, så är det denna du skall ha på din D2 Coilover. Standard på gatkitt med McPhersonframvagn.
P är uniball-topplagring, inget gummi i vägen för kommunikationen från däckens kontakt med vägbanan. Detta är valet för dig som gillar att köra bil, eller kör en potent sportbil eller rent av kör någon form av racer. Konstruktionen ger också dämparen maximal möjlighet att göra sitt jobb då dämparen sitter stumt i bilen. Det vi kan säga om denna konstruktion är att den är förvånansvärt bekväm och den går utan problem att köra året runt och i en bruksbil. Standard på Sportkit och "uppåt".
A topplagring för er som har dubbla A-armar