Läser du detta har du förmodligen precis fått hem dina nya coilovers från D2, grattis!!!

Montera coilovers är relativt straight forward för den normal-händige och med lite förberedelser, bra verktyg och en kompis så löser man det på en förmiddag.


Här kommer några tips som kanske kan hjälpa dig på vägen.

Har du en äldre bil eller en bil som gått långt så är det inte fel att dra på en kvalitativ penetrerande olja/rostlösare på skruvar på tex krängningshämmarstag, skruvar till fjäderbensinfästningen fram samt dämpare fram och bak någon dag innan du skall skruva.


Har du McPherson ben fram så är det enna käckt att ha en fjäderkomprimerare för att trycka ihop frambenet så man kan vika ut den under skärmkanten.


Kör du BMW, Volvo eller bilar där spindeln kniper runt fjäderbenet så hjälper det att ha en grov plattmejsel eller ett litet spett att försiktigt driva in i öppningen på baksidan. Samma sak när du skall stoppa tillbaka det nya benet.

Gör rent innan du drar i det nya benet och kanske någon anti-seize.


Dom flesta bilar går att montera av fjäderbenet fram utan att montera isär någon bärarm, dock bör försiktighet beaktas då man gör detta på bilar med drivning fram då man kan dra isär drivknutarna på drivaxeln eller dra ut drivaxeln ur växellådan. Volvo är jättekänsliga och skruven som håller drivaxeln i hubben är gjord i smör, dra inte med mutterpicka!


Skulle krängningshämmarstagen dö, så har vi ställbara k-hämmarstag i olika längder med riktiga uni-balls i ändarna, dom sista du behöver köpa.

https://www.streetperformance.se/category/k-stag-justerbara



Justering av fjäder-förspänning fjäderben/McPhersson

För fjäderbenet skall fjädern justeras så att fjädern precis sitter fast mellan topplagringen och sen två varv på dom lila spännskruvarna.


Detta för att kolven skall hamna i rätt läge i dämparen när bilen är nerställd på marken. Dämparen skall ha 2/3 av total slaglängd för kompression och 1/3 för droop när bilen står på hjulen. Åker du med "standard-fjäder" på ditt D2-kitt så är det designat för att bli rätt när man precis spänner fast fjädern så den inte är lös och sen drar fjädermuttern två varv..


Rideheighten ställs genom att skruva hela benet upp/ner i hubben och låses med den svarta kontramutter. Knacka gärna till lite försiktigt med ett dorn på kontramuttrarna och kör 50mil och knacka till dom igen.


En vanlig missupfattning är att man kan justera fjäderns hårdhet mha pre-load, men det enda som händer är att bilen blir högre tills dämparen bottnar ur uppåt, först då ökar fjäderns pre-load men bilen kommer uppträda mycket märklig och dämparen kommer med största sannolikhet gå sönder inom kort.



Justering av fjäder/dämpare bak på bilar med separat fjäder/separat dämpare

För er så är proceduren att ställa in höjden lite krångligare och KAN om man gör fel i värsta fall skada bilen/dina coils.


Hubben till fjädern ställer rideheight so far so good. När du nått rätt rideheight bak så kommer det lite kluriga - Dämparens längdjustering.


För att dämparen skall hamna i rätt arbetsområde med tillräcklig rörelse-marginal för droop och bump/kompression skall dämparen justeras så att dämparen är ihoptryckt 1/3 av dämparens totala slaglängd när bilen står på marken! Detta lämnar 2/3 av totala slaglängd som utrymme för bump/kompression och 1/3 för droop eller utfjädring. Se bild nedan.


Mät total slaglängd, ex 12cm, dra ett tusch-streck 12/3=4cm upp från dämparen på dämparstången, lasta bilen och justera dämparens längd så att det svarta strecket är mitt för dämparkroppen.

Det kan vara lite stökigt med bumpstopp och damasker så mät och märk med dämparen på bänken.

När man lastar ett hörn så kan man med fördel ställa den på fyra stycken pallbockar, i våg, och trycka upp hörnet du skall justera PRECIS till trycket släpper från pallbocken. Stor försiktighet skall givetvis företas när detta görs.
Vi bifogar en liten video som ytterligare förklarar.




Topplagringar

D2 har topplagringar till väldigt många bilar, men vissa bilkonstruktioner tillåter inte någon camber/caster-justering. I beskrivningen av coilovers står det vilken typ av topplagring det är i vår Webbshop. Står det i beskrivningen OE så återanvänder man bilens original topplagring. Vissa Audis, vissa golfar använder man OE-topplagringen.