Inbromsning av nya bromsar och eller belägg är otroligt viktig, men också ett område med mycket mytbildning och direkt fel information. Beroende på vilken beläggtyp och om det är nya skivor OCH belägg eller bara nya belägg så ser proceduren olika ut.


Rent generellt så går processen ut på att bedda skivan med material ifrån belägget för att nå max bromseffekt och livslängd, byter man compound så bör man i de flesta fall bromsa bort det gamla belägget material innan man börjar inkörningen. Vanligast är att man kör beläggen snällt i 10-50 mil beroende på tillverkare för att få en jämn och fullständig kontakt mellan skiva och belägg, sedan skalla man långsamt bygga upp värme i belägget för att starta material-överföring. Belägget bör alltså nå och stanna i arbetstemperatur en stund för att sedan låta det kylas av helt UTAN att stanna. Proceduren kan i vissa fall behöva upprepas. Fråga oss gärna för DIN specifika applikation.


Nya skivor BÖR monteras med nya belägg då den gamla skivan förmodligen haft en del ridges/ojämnheter som gör att det slitna belägget behöver väldigt lång tid att slita in sig och man får punktbelasting och väldigt höga temperaturer lokalt på skivan - inte bra

Innan inkörning/embedding gjorts kommer belägget ha sämre friktion och sämre livslängd så det är lämpligt att göra en ordentlig inkörning så fort som möjligt.

Ej korrekt utförd inbromsnings-procedur kan ge upphov till ojämn överföring av pad-material och kan ge upphov till massa oönskade effekter som vibrationer, ojämnt slitage, slagna bromsskivor och annat trist.


En typisk inbromsnings-procedur ser ut som följande:

  • 10 halvhårda inbromsningar från 100-50.
  • 10 lite hårdare inbromsningar från 150-100
  • 10 hårda inbromsningar (80-90% av pedaltryck innan ABS:ingrepp) från 200-100.
  • Sedan följer ett mycket viktigt steg, avkylning. Bilen skall köras så bromsarna kyls av helt utan att stanna. Man FÅR bromsa under denna period givetvis, men temperaturen måste ner.


För gatbelägg är det viktigt att man backar av om man känner att beläggen börjar fada, dvs man får använda högre pedaltryck för att uppnå samma retardation, detta är tecken på att belägget håller på att bli för varmt. backa av lite och fortsätt inkörningsproceduren.

För racebelägg så kan belägget i vissa fall belägget börja kännas halare igen, dvs ge tecken på fade men det är processen med material-överföring som KAN ge dessa fenomen. På racebelägg så behövs ofta denna processen upprepas 2 till 3 gånget för att processen skall vara slutförd.

Givetvis är detta en ganska extrem övning för bromsarna och ett minimum är fräsch bromsvätska. Under denna övning KAN man råka ut för fade och man bör därför genomföra denna övning på avlyst racerbana eller dylik.

Det är även fördelaktigt för nya bromsskivor att göra denna övning då man avhärdar/minskar interna spänningar/utjämnar den kristallina strukturen i skivan under avkylningen och minskar risken för framtida problem.